Bekijk ons
Repertoire
 
 
CREDITS
  • Concept Collectief Blauwdruk

  • Spel Dinda Provily, Tijn Panis, Romijn Scholten, Bram Walter

  • Tekst Matthijs IJgosse

  • Creatieve Productie Emma van Zandvoort

  • Zakelijke Productie Anne Oort

  • Eindregie Jessie l'Herminez

  • Lichtontwerp Wout Panis

  • Geluidsontwerp David Knap

  • Decorontwerp Wout Panis en BLAUWDRUK

  • Kostuumatelier Trudy Hommel

  • Technische productie Stage Mate

  • Lichttechniek Jos de Rosenzweig

  • Geluidstechniek David Knap en Sam Lissenberg

  • Fotografie Tibor Dieters

  • In coproductie met Toneelschuur Producties, Schuur en Theater de Vest

  • In samenwerking met Theater De Vest, Karavaan

  • Met dank aan Gemeente Alkmaar, Gemeente Haarlem, Provincie Noord-Holland, Stichting Dioraphte, Fonds 21, Lira Fonds, Fonds Podiumkunsten

Gemeente Alkmaar, Provincie Noord-Holland, Stichting Dioraphte
GUTMENSCH
Het goede doel heiligt alle middelen
In GUTMENSCH volgen we de radicale goede doelen-CEO Shenna, die op haar eigen benefietavond tragisch komt te overlijden. Waar de bedoeling was dat Shenna in de hemel haar eigen laatste oordeel zou ondergaan, begint ze ook in de hemel de Gutmensch uit te hangen. Ze confronteert het hemelpersoneel met de verwaarlozing van hun morele ambities en speelt ze genadeloos tegen elkaar uit. In een nietsontziende, geefgrage ratrace vol grote gebaren en onvoorziene gevolgen, moet uiteindelijk iedereen onder ogen zien hoe complex helpen kan zijn. Want hoe kunnen we onze hulpdrang het beste vormgeven? Hoe help je iemand op de juiste manier? En hoe ga je om met de wetenschap dat je niet iedereen kan helpen?

GUTMENSCH wordt een Brechtiaanse benefiettragedie over de menselijke neiging om een ander te willen helpen. Samen met de Schuur en TAQA Theater De Vest presenteren we in de winter van 2025 een epische theateravond. Met kerst (De Schuur, Haarlem) en op het moment dat ieders goede voornemens nog vers in het geheugen zitten (De Vest, Alkmaar), proberen we te achterhalen wat we aanmoeten met onze hulpdrang in een gepolariseerde wereld zonder waarheid. Tijdens een dinnershow-vermomd-als-benefietdiner trakteren we het publiek op een explosieve cocktail van goed doen en het beter weten.

Na haar onvolprezen Privilege Trilogie (2020-2023) en het bejubelde Vrij Van Verzet werkt collectief BLAUWDRUK opnieuw samen met schrijver Matthijs IJgosse en actrice Dinda Provily. Deze keer wordt Bertolt Brechts Goede Mens Van Sezuan vlijmscherp gefileerd en omgeschreven tot een tragikomische theateravond waarin het vreten n de moraal worden geserveerd.

De voorstelling speelt in de theaterzaal van De Schuur of Theater De Vest en is toegankelijk voor mindervaliden. Voor vragen over de toegankelijkheid, kan je contact opnemen met De Schuur of Theater De Vest.
 
 
RECENSIES

 
 
CREDITS
Credits

Concept en spel
Tijn Panis, Romijn Scholten en Bram Walter

Creatief producent
Emma van Zandvoort

Tekst en eindregie
Matthijs IJgosse

KostuumatelierTrudy Hommel

In coproductie met
Festival Karavaan

In samenwerking metTheater TAQA De Vest
Met dank aanGemeente Alkmaar, Provincie Noord Holland, Victoriefonds
Vrij Van Verzet
De modderige morning after na een zuurverdiend ontzet
Op de avond van het Ontzet zien we twee Alkmaarders en een krijgsgevangen Spanjaard, tot hun enkels in de modder. De dijken zijn doorgestoken, de Spanjaarden op El Grande Retorno. De epische strijd die 450 jaar later nog immer gevierd wordt is gestreden. Eindelijk is de belegering voorbij. Eindelijk is er vrijheid!. Alcmaria Victrix! En nu ?

In Vrij van Verzet stelt Collectief BLAUWDRUK de vraag welke rol vrijheid speelt in vredestijd. Wat komt er na het vieren? Als de roes van de ontzettingsfeesten is weggetrokken, de modderige morning-after is aangebroken en de vrijheidskater inkickt, wat gaan we dan met elkaar doen? Is jouw idee van vrijheid hetzelfde als het mijne? En wat als de verbroedering van de vrijheidsstrijd begint weg te ebben? Als we niet meer hoeven te vechten tegen de Spanjaarden / een bezetter, waar vechten we dan voor?

Op onze uitnodiging heeft onze vaste eindregisseur Matthijs IJgosse een gloednieuwe toneeltekst geschreven. Gebaseerd op de geschiedenis, maar met veel vrijheid om deze genadeloos tegen de actualiteit aan te smijten, schreef hij een modderig epos over drie achtergebleven soldaten in de ondergelopen weilanden rondom Alkmaar. In een steeds verder escalerende avond ontvouwt zich een schrijnende tragikomedie over hoe om te gaan met de vrijheid waar je zo lang voor hebt gevochten. Want bevrijd worden is misschien niet hetzelfde als vrij zijn.

Na het succes van hun wervelende bewerkingen van klassiekers van Vondel & Moli re zet Collectief BLAUWDRUK speciaal voor 450 jaar Alkmaars Ontzet de tanden in de epische vertellingen rond acht oktober. Op de plek waar de Spanjaarden 450 jaar gelee hun tenten achterlieten, schrijven zij een gloednieuw hoofdstuk aan dit al duizenden keren vertelde hero sche epos. Een potje modderworstelen rond dat ene alomtegenwoordige en allesverzengende thema, waar we 450 jaar na dato nog steeds nauwelijks mee weten om te gaan: de vrijheid.

Vrij Van Verzet speelde van 19 september tot en met 8 oktober 2023 exclusief op locatie in de Oudorperpolder. Speciaal voor de viering van het Alkmaars ontzet herneemt BLAUWDRUK rondom 8 oktober haar Alkmaarse theaterhit, die door pers en publiek werd bejubeld. Na een uitverkochte reeks in 2023 wordt de voorstelling exclusief hernomen in De Vest. Geheel volgens BLAUWDRUK-traditie wordt het theater omgebouwd en zetten we deze keer de orkestbak onder water. De voorstelling is toegankelijk voor mindervaliden. Voor meer vragen over de toegankelijkheid, kan je contact opnemen met TAQA Theater De Vest.
 
 
CREDITS
Concept en tekst
Collectief BLAUWDRUK

Spel
Dinda Provily, Romijn Scholten,
Tijn Panis en Bram Walter

Productie
Emma van Zandvoort

Eindregie
Matthijs IJgosse

Fotografie
Tibor Dieters

Tekstbegeleiding
Joachim Robbrecht

Kostuumatelier
Trudy Hommel

Met dank aan
Karavaan Festival, Amsterdamse Bostheater, Janivo Stichting, Gemeente Alkmaar, Het Nationale Theater, Fonds Podiumkunsten, Lira Fonds, Gravin van Bylandt Stichting, Prins Bernhard Cultuurfonds
Paradijs Aan Het Einde
Een clusterfucking oorsprongssprookje van Bijbelse proporties
BLAUWDRUK neemt je mee naar het begin der tijden, naar het paradijs. In den beginne was er zand. Een eindeloze zandvlakte. En op die vlakte: de vijf eerste mensen. Zij leven een perfect paradijselijk bestaan, in volledige harmonie. Totdat een van hen een appel krijgt aangeboden. Wie deze appel eet, mag de hele schepping overdoen. In zeven dagen. Alles mag. Alles kan. De verleiding is groot, maar wie al in een paradijs woont, heeft niets aan zo n belofte. Toch?

Gedurende n misselijkmakende dag vol twijfels en openbaringen, ontspint zich een drama van Bijbelse proporties, waarin een gezamenlijke toekomst misschien wel net zo onmogelijk lijkt als terugkeren naar het paradijs van toen. Want hoe gaan we om met de belofte van een maakbare toekomst? Wat gaat er verloren als we niet meer aan elkaar gelijk zijn? En herkennen we het paradijs eigenlijk wel als we erin zitten?

Met Paradijs Aan Het Einde keert Collectief BLAUWDRUK nog een laatste keer terug naareen onspeelbaar meesterwerk van Vondel, om er geen snipper van heel te laten. NaGijsbrecht van Amstel en Lucifer is nu Adam in Ballingschap aan de beurt. Het Bijbelseverhaal over goed en kwaad verwordt in de handen van BLAUWDRUK tot een vurigetragikomedie over zelfverrijking en altru sme, over individualisme en collectivisme, over grenzeloze ambitie en gestrande groepsgevoelens.
Paradijs Aan Het Einde is het sluitstuk van de veelgeprezen Privilege Trilogie van Collectief BLAUWDRUK.

Paradijs Aan Het Einde was op locatie te zien van 17 tot en met 29 mei 2023 op Karavaan Festival in Alkmaar, en van 7 tot en met 11 juni 2023 in Den Haag. Van 28 augustus tot en met 7 september 2024 speelden we Paradijs Aan Het Einde op Bosfest in het Amsterdamse Bostheater.
 
 
CREDITS
Concept en tekst
Collectief BLAUWDRUK

Spel
Maureen Teeuwen, Romijn Scholten,
Tijn Panis en Bram Walter

Productie
Emma van Zandvoort

Eindregie
Nina Spijkers

Geluidsontwerp
Rogier Hornman

Tekstbegeleiding
Joachim Robbrecht

Kostuumatelier
Trudy Hommel

Posterbeeld
Tibor Dieters

Coproducenten
Karavaan Festival, Boslab Festival
Een Ingebeelde Ziekte
Vuilnisbeltballet bij Hypochondrisch Hoogtij
BLAUWDRUK neemt je mee naar het jaar 2371, naar een wereld waarin de beste dokter ook de leider van het land is. We verwelkomen je aan het barok-futuristische Ziekenhof van de reinste la reine, hofarts-koningin Argan. Aan de vooravond van het kraken van de onsterfelijkheid, ondanks alle hypermoderne medische kennis, breekt hier een onverklaarbare ziekte uit, met een dodelijke vertrouwenscrisis als gevolg.

Met evenveel chirurgische precisie als onkundige pirouettes, leggen we een overvloed aan maatschappelijk wantrouwen bloot. Hoe gaan we om met de dingen die we niet begrijpen, die onzichtbaar en ongrijpbaar voor ons zijn? Als iedereen terugvalt op zijn eigen narratief, kan er dan nog sprake zijn van een samenleving? Is er een remedie tegen deze hyperproductie van eenzame waarheden? Of is het mogelijk vrede te sluiten en samen te leven ondanks alle verschillende wereldbeelden?

In de vierde voorstelling van BLAUWDRUK duikt het collectief, aangesterkt met gelauwerd actrice Maureen Teeuwen, in de schatkist van het Franse Baroktheater en schudt deze leeg in de modder. Getooid met pruiken, gekleed in tutu s en gewapend met medicinale volzinnen, gaan we aan de haal met het laatste stuk van de koning van de com die, Moli re.

Een Ingebeelde Ziekte speelde van 24 mei tot en met 6 juni 2022 op Karavaan Festival en van 1 tot en met 13 augustus op Boslab Festival van het Amsterdamse Bostheater.

In de winter van 2023-2024 hernemen we Een Ingebeeld Ziekte op drie bijzondere locaties. In samenwerking met TAQA Theater De Vest, Bellevue, Schouwburg Utrecht en Theater Kikker is de voorstelling te zien in Alkmaar, Amsterdam en Utrecht. Kijk in onze agenda voor de kaartverkoop.
 
 
CREDITS
Concept, tekst en spel
Romijn Scholten
Tijn Panis
Bram Walter

Eindregie
Matthijs IJgosse

Productie
Emma van Zandvoort

Posterbeeld
Auke Oosthoek & Jip Smit

Visagie-ontwerp
Nikki Kuis

Vleugels
Trudy Hommel
Met dank aan
FPK, Janivo, Olland Buisman, AFK

Gespeelde locaties
Boslab Theaterfestival, Amsterdam
Karavaan Festival, Heiloo

Sc nefotografie
Michiel Landeweerd & Tibor Dieters
Recht op de Hemel
Een Lucifer op aarde
In Recht Op De Hemel zet collectief BLAUWDRUK de thema s identiteit, privilege en gelijkwaardigheid centraal tegen de achtergrond van het plotselinge overlijden van God. Na deze hemelschokkende gebeurtenis storten de geprivilegieerde engelen op aarde en moeten daar opnieuw duiden wie zij zijn. In het machtsvacu m dat hierbij ontstaat, raken ze met elkaar n zichzelf in conflict tijdens het bouwen van hun nieuwe hemel op aarde.

Recht op de hemel is een rauwe en radicale bewerking van Joost van den Vondel s Lucifer. Een larger-than-life locatievoorstelling waarin Blauwdruk het publiek confronteert met hoe de mens omgaat met het verliezen van zijn privileges. Hoe verhouden recht en privilege zich tot elkaar? Hoeveel rechten of privileges kan een mens verliezen voordat hij in opstand komt? Wanneer is dat terecht? En heb je ooit het recht om hierbij tot geweld over te gaan? Hoe bepalen we, in deze gepolariseerde wereld-zonder-waarheid, wat recht is?

In de zomer van 2022 speelde collectief BLAUWDRUK deze voorstelling van 23 juni tot 17 juli exclusief op locatie Het Stenen Hoofd in Amsterdam.

 
 
RECENSIES
De Theaterkrant
"Collectief Blauwdruk maakt weergaloos toneel met Recht op de hemel."

Scenes
"...prachtig toneel met creatieve teksten."

NRC (voorbeschouwing)
"Juist onze afkeer van Vondel gaf ons veel inspiratie."

De Telegraaf (voorbeschouwing)
"Groteske Vondel in Amsterdamse Bos en op Festival Karavaan."

Het Parool (voorbeschouwing)
"Alsof de hoogdravende Vondel voor deze rafelrand van de stad is gemaakt"
 
 
CREDITS
Concept, tekst en spel
Tijn Panis, Bram Walter, Romijn Scholten

Eindregie
Thomas Dudkiewicz

Lichtontwerp
Wout Panis

Animator
Menno Weitmann

Met dank aan
Petra van Hartskamp, Kees Scholten, Dorine Cremers, Amsterdamse Bostheater

Met speciale dank aan
Stichting Broer

Gesponsord door
Provincie Noord-Holland, MTS Audiovisueel

Mede mogelijk gemaakt door
Stimuleringsfonds, Amarte Fonds, Norma Fonds, Gemeente Alkmaar, Dioraphte, Prins Bernhard Cultuurfonds, Janivo stichting

Sc nefotografie:
Tibor Dieters
Hikikomori
Een Odyssee op de Plaats
Wat krijg je als je het klassieke verhaal van Homerus' Odyssee het hedendaagse internettijdperk intrekt: Hikikomori! Een spannende en avontuurlijke quest boordevol cyclopen en cyberlovers, halfgoden en hitpoints.

Hikikomori is het syndroom waarmee jonge mensen in Japan worden gediagnosticeerd als ze zich 6 maanden lang volledig hebben terug getrokken uit de buitenwereld. Ze komen hun kamer niet uit en leven hun leven online vaak als gevolg van de enorme prestatiedruk uit het alledaagse leven. Ver van je bed? Ook hier in Nederland wordt de vraag naar fictie steeds groter: om de haverklap verschijnen er nieuwe fantasy- en science fiction-series, roleplaying spellen en films. Netflix en Storytel zijn immens populair en online games zijn niet aan te slepen. Proberen ook wij te vluchten van overvol, gestructureerd en vaak gehaast bestaan?

Collectief BLAUWDRUK gaat met jou op zoek naar het kantelpunt van escapisme. Wanneer is het een verrijking van het dagelijkse leven en wanneer wordt het zelfdestructief? Willen we wat maken van de wereld waarin we leven, of willen we nieuwe werelden maken en doen alsof we daarin leven? Vlucht met ons mee de fictie in, vanuit een verlaten drukkerij in Alkmaar naar de glinsterend gestreamde stromingen van de Middellandse Zee.
 
 
RECENSIES
Theaterkrant
"Dat Hikikomori alsnog veel indruk maakt, komt door de originele vormvondsten en het gulle, schaamteloze spel van deze drie fijne acteurs. (...) Dit is onmiskenbaar een theatercollectief om goed in de gaten te houden."
 
 
CREDITS
Concept, tekst en spel
Romijn Scholten, Tijn Panis en Bram Walter

Creatieve productie
Emma van Zandvoort
Zakelijke productie
Anne Oort

Eindregie
Matthijs IJgosse

KostuumatelierTrudy HommelDecoratelier
FotografieTibor Dieters

Met dank aanTheater TAQA De Vest, Frances Sanders, Florian Hellwig, Bernadette Linssen, Paul Panis en Dorine Cremers, Fonds Podiumkunsten en het Prins Bernhard Cultuurfonds.

In coproductie met
Ik Hoop Op Zegen
Een Endgame van de Zee in een bedrijf
Het jaar is 2124, de plaats Alkmaar. Nadat de rest van Nederland ten onder is gegaan door de stijgende zeespiegel, verweert n laatste stad zich nog tegen de woeste zee. Nu ook hier de inmiddels 14 meter hoge dijken op springen staan, is de keuze aan burgemeester Gijsbrecht: wordt het pompen of verkassen?

Ik Hoop Op Zegen gaat over de mens die zich niet langer aanpast aan de wereld, maar die wereld trots naar zijn hand zet. Verbindt die trots of verblindt het ons? Hoe lang kan de rest van de natuur onze beheersdrang nog aan? Hoe ver gaan we voor het behoud van onze nationale identiteit? In deze radicale herschrijving van Vondels Gijsbrecht van Amstel duikt Collectief BLAUWDRUK in Nederlands omstreden geschiedenis. Vanaf een vlot in de vijver gaan we kopje onder in nationale trots en klimaatproblematiek en proberen we in politiek stormachtige tijden ons hoofd boven water te houden.

Ik Hoop Op Zegen is het eerste deel van de veelgeprezen Privilege-trilogie van Collectief BLAUWDRUK. Het is de eerste voorstelling die het collectief maakte, en speelde in de zomer van 2020 op het Boslab Theaterfestival. In de lente van 2024 brengen we als stadsgezelschap van Alkmaar een hernieuwde versie van deze succesvoorstelling in onze thuisstad. Van 16 mei tot en met 3 juni 2024 speelden we de voorstelling op locatie in Museum Broekerveiling in Broek op Langedijk als onderdeel van Karavaan Festival. Van 13 tot en met 20 september 2024 speelden we de voorstelling op locatie in het amfitheater van de Bieslandse Bossen, in samenwerking met Het Nationale Theater.
 
 
RECENSIES
"De Volkskrant (2020)
"Collectief Blauwdruk maakt van de drijf-invoorstelling Ik hoop op zegen een theaterfeestje dat niet alleen licht en lollig is"

De Theaterkrant (2020
"Scholten, Panis en Walter (...) verrassen met een uitbundige, schaamteloze en tegelijkertijd integere bewerking van Joost van den Vondels Gijsbrecht van Aemstel"

De Theaterkrant (2024)
"een echt theaterfeest geworden van een collectief dat speelplezier uitstraalt tot in de tenen"